کل نماهای صفحه

۱۳۹۴ مرداد ۱۴, چهارشنبه

خوراک گوشت و لوبیا سفید



گوشت و لوبیا یکی از غذاهای محلی کاشان هست که خیلی هم خوشمزه است.

این غذا رو به روش های مختلفی درست می کنن که تو موادش گاهی با هم فرق میکنن.

اما این دستوری که من اینجا می نویسم تقریبا مرسوم ترین دستور پخت گوشت و لوبیا تو کاشانه.


البته من خودم یه تغییراتی بسته به ذایقه خونواده توش ایجاد کردم ...اول دستور اصلی 

رو مینویسم و در انتها تغییراتی که خودم ایجاد کردم رو شرح میدم.


مواد لازم :


گوشت : نیم کیلو

لوبیا سفید :300 گرم

پیاز : یک عدد بزرگ

نمک،زردچوبه،دارچین،و فلفل : به مقدار لازم

رب گوجه : در صورت تمایل به میزان لازم



طرز تهیه:


لوبیا رو از شب قبل خیس بدبد و چند بار ابشو عوض کنین.

لوبیا سفید، گوشت و پیاز رو بریزین تو قابلمه و روش آب بریزین و بذارید جوش بیاد.

کف جمع شده روی آب رو بگیرید و بعد نمک و فلفل و زردچوبه و دارچین رو اضافه کنین

(دارچین ادویه اصلیه!) .

حالا در قابلمه رو گذاشته و زیرش رو کم کنین. بسته به جنس لوبیاو گوشتتون یه سه چهار ساعتی

 طول میکشه که آماده بشه. غذا وقتی آماده شده که حسابی لعاب داده باشه و

آب زیادی توش نمونده باشه. بعد از اینکه کاملا پخت اگه گوشتمون با استخون بود

باید استخوان هارو جدا کنیم و بعد با گوش کوب خوب بکوبیم.

اگه بخوایم یه گوشت و لوبیای کشدار داشته باشیم باید آب اضافی رو ازش جدا کنیم.

تو این آب گوشت هم می تونین نون بریزین و نوش جان کنین که خیلی خوشمزه هم هست.

گوشت و لوبیای بدون آب رو انقدر می کوبیم که کاملا له بشن و مثل حلیم بشن.

این غذا رو میتونین نکوبین و  بریزین رو برنج بخورین .




اگه با نون مصرف نشه ..معمولا با شوید پلو خورده می شه .من چون برای ناهار درستش 

کردم ترجیح دادم با شوید پلو سرو کنم که عالی بود.همونطور که میبینین من اب 

این غذا رو بیشتر کردم چون خونواده من خیلی خورش دوست هستن بخصوص دخترم

که فقط آب غذاها رو میخوره و لب به گوشت و حبوباتش نمی زنه.

کاری که من کردم این بود که لوبیا رو جدا نیم پز کردم  و بعد پیاز رو خرد کرده و تفت دادم . 

گوشت رو بهش اضافه کردم و با هم تفت دادم و بعد گوشت و پیاز رو به لوبیای در 

حال پخت اضافه کردم و کمی رب گوجه زدم و نمک و فلفل و ادویه رو میزون کردم

گذاشتم تا خوب جا بیفته .بعد با برنج سرو کردم.


۱ نظر:

  1. به به ، چقدر هوس انگیزه ! دلم خواست . چقدر هم با شوید پلو عالی به نظر میاد . دستتون درد نکنه و نوش جان

    پاسخحذف

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...